Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Konsten att hitta nya kunder




Hur gör du när du letar efter nya kunder? Laddar du marknadsföringsbössan och drar iväg ett skott lite här och där och hoppas på det bästa eller är du mer noggrann?

En del gör arbetet så noga att de aldrig blir klar med analyserna vid skrivbordet och andra skjuter så mycket och planlöst att de får slut på ammunitionen (läs pengarna).

Så hur ska man göra för att verkligen utnyttja tiden rätt i jakten på nya kunder?


Här är frågorna som leder dig rätt i jakten:

1. Börja vid skrivbordet och svara på vilken typ av problem det du säljer löser åt kunderna
Det är en enkel fråga, men tuff att svara på. Vi har nämligen en tendens att fokusera på våra erbjudanden, istället för på vad kunderna ska ha dem till. Av någon anledning förväntar vi oss att kunderna ska komma på det själva. Genom att svara på frågan tvingas vi se vårt erbjudande med kundens ögon. Kunden är nämligen inte ett dugg intresserad av det vi säljer, utan av att få sitt problem löst. Och skulle det inte finnas något problem är behovet i regel för svagt. "Problemet" måste dessutom vara enkelt att förstå. Våra kunder är inte experter på vårt kompetensområde. I så fall hade de varit konkurrenter och inte kunder. För att nå kunder behöver vi vara "idiotsäkra", dvs så tydliga att ett vem som helst förstår det problem vi löser.

2. Vilka kunder lider mest av problemet?
Med den här frågan får vi fram vår lista med kundämnen från rätt vinkel. De företag som lider mest av problemet vi kan lösa, är mest sannolika att bli kunder. En annan fälla vi undviker genom att svara på den här frågan är den att "alla företag borde lida av det problem vi löser". Det är möjligt. Men det blir svårt att veta var vi ska börja. Fokusera genom att börja med de som "lider mest". De sin verkligen har ont. Syftet med frågan är att få fram en avgränsning av företag som gör att du kan leta efter dem i dina kundregister, på internet eller andra ställen.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


3. Vilka konsekvenser kan problemet få för kunden? (Ekonomiskt? Produktivitet? Image?)
Syftet är att i grunden förstå kundens behov. Har vi lyckats formulera tänkbara konsekvenser, har vi tänkt tillräckligt långt. Det ska finnas minst en tydlig konsekvens per företag på listan.
När du hittar vilka konsekvenser det olösta problemet kan få för kunden så vet du också vilka argument du har för att sälja din lösning åt dem.

4. Vem på företaget har det största intresset av att lösa problemet samt kan ta beslutet om att köpa en lösning?
Syftet är att ha en roll eller ett ansvarsområde man kan fråga efter i till exempel en företagsväxel. "Jag söker ekonomichefen" eller "Jag söker den som ansvarar för personalmatsalen".


Med hjälp av de här frågorna får du det här smarta:
  • En klar bild av det du egentligen säljer
  • En lista på tio företag som bör vara intresserade av att träffa dig
  • Goda argument för varför varje företag bör vara intresserade av just dig
  • Utpekade kontaktpersoner som bör vara positiva till att du ringer

  • SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


    Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

    "Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
    Svenska Dagbladet

    "Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
    Tidningen Entreprenör

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se